Preskoči na glavno vsebino

Finese obročnikov - TEŽA



Teža je v kolesarstvu zelo pomemben dejavnik - velika razlika je med težo, ki je pri miru (statična) in gibajočo težo (dinamična).
O tem bi lahko razglabljal dolgo v noč pa se mi ne da in tudi branje dvomim, da bo komu zanimivo.

Torej najbolj dinamična komponenta na kolesu so gotovo "feltne" saj so ves čas kolesarjenja v gibanju.

Z oddaljevanjem od središča vrtenja se vpliv teže močno poveča. To občutimo kot "lene feltne".

Imamo lahek in težak obroč (zunanji del obročnika); z lahkim bomo z manj napora pospešili na določeno hitrost (po ravnini ali v klanec). To se imenuje odzivnost.
Torej vsak želi čimbolj odzivne obročnike.

Kaj naredi obročnik odziven?

Nizka teža najbolj oddaljenih delov obročnika

To so: pnevmatike, zračnica, obroč, trak obroča, nipli, napere.

Pesto sem izpustil. Zakaj?
 Ker ima teža pest zanemarljivo vlogo pri odzivnosti obročnika.
Bolj pomembno pri pestu so kvalitetni ležaji in materiali komponent, ki morajo biti čimbolj robustni in zagotavljati optimalno vpetje osovine v ohišje z ležaji (togost). Pomembna je tudi odpornost na zunanje dejavnike (vlaga, prah, kemikalije...).
Teža pesta torej uvrstimo v težo celotnega kolesa, ki je pomembna "weight fanatikom" oz. za tehtanje in fotkanje (tudi marketing). Ni naključje, da so najboljša pesta tudi malo težja (imajo masivnejše osovine, večje število večjih ležajev...)


Pa nazaj  k odzivnosti.

Sam poskušam izvleči iz danih komponent največ kar mi trenutne zmožnosti (tudi znanje, izkušnje) dopuščajo.

Če zgoraj naštete komponente vzamem samo iz obročnika (wheelseta) lahko pnevmatike izpustim (te si kasneje kupi vsak sam - po svojih prepričanjih):

OBROČ  -  teže se gibljejo od 250g pa do .....navzgor.
100g teže na obroču se pri odzivnosti lepo občuti. Gledati moramo še ostale karakteristike (material, trdota, zaviranje, dimenzije)
KLIK! za izredno lahek set AX LIGHTNESS -pod 800g oba obročnika!

Aluminijasti tubular obroč
Aluminijasti obroč za MTB
Aluminijasti obroč za cestno kolo - klinčer pnevmatika. Teže nihajo tudi za 30g

NIPLI - ti so vezni člen med naperami in obročem.
Oz narobe sem povedal - ti napero držijo v obroču. Ker sam nipel NIMA oz ima SLABO nosilnost. Napera, ki je jeklena mora potekati skozi celoten nipel in tako je vsa sila na jekleni konstrukciji napere in ne nipla. Torej če so napere kak milimeter ali dva prekratke bo nipel sčasoma počil. Ker je niplov kar lepo število v setu obročev (od 36 pa do 72) se pozna tudi teža. 
Imamo MEDENINASTE in ALUMINIJASTE niple. So tudi izvedenke iz titana a se jih redko uporablja.
NIPLI - zunanji , notranji, hexagonalni, aluminijasti, medeninasti, barvasti

Medeninasti so bolj robustni, niso občutčljivi na korozijo; so pa težji.

Aluminijasti so lahki in na voljo v več barvnih odtenkih. Slaba lastnost je korozija in manjša trdnost.
Na trdoto "wheelseta" manjša trdnost ne vpliva, ker vso silo drži napera.
 Boljši nipli (Sapim, DT) imajo že zaščito proti korozji - vseeno se ob sestavljanju seta take niple dodatno zaščit.
Nipli so zunanji in notranji.
 Zunanji so najboljrazširjeni saj omogočajo lahek servis obročnika. Notranji omogočajo višjo nateznost naper (manjša lunkja v obroču), boljšo aerodinamiko in lepši izgled.

"Klinčer" oz. poltubular obroči imajo luknje, ki jih je potrebno prekriti zaradi zaščite zračnice.
Ponavadi se uporablja cenen plastični trak. Tak trak je v večini primerov povsem vredu. Ima pa kar nekaj slabih lastnosti - lahko zleze v utor za pnevmatiko, nima dovolj velike trdnosti in zračnica ga preluknja (defekt in klicanje taxija oz. konec vožnje dolkler ne zamenjamo traku) - je pa poceni.

Najboljši trak je VELOX - izredno lahek, dobro ščiti in ima dober oprijem (rahlo lepljiv) obroča tako, da ne "zleze".
Še boljša je opcija z VELOPLUGi - to so plastični čepki, ki zamašijo luknje. Slaba lastnost je višja cena in težko jih je dobiti. Prav tako ne pašejo na vsako velikost lukenj (Veloplugi so v dveh velikostih). Prenesejo pritisk 25 barov (400PSI) , so izredno lahki in ostanejo tam kamor jih vtaknemo.

VELOPLUGI na "delovnem mestu"

24 VELOPLUG čepkov tehta dobre 4g - se pravi za wheelset okoli 8-10g teže
Trak CONTINENTAL za en obroč - 17g x 2. Za set okoli 35g teže. To pomeni 25g težji od VELOPLUG čepkov

Sam sem šel še malo dlje - luknje sme prekril z kompozitom tkanine kevlar/karbon. Teža je še nižja kot z VELOPLUGI. In zadeva deluje (preizkus 2 dni na dnevnem soncu in pritisku pnevmatike 12 barov). Tudi praksa kaže da se zadeva obnese. Teža prekritja na set obročnikov je pa vsega 5-7gramov.

Kompozit KEVLAR/KARBON tkanina. Teža cca 5-7g na WHEELSET. Lažje gre že težko

NAPERE - so najboljobremenjena komponenta na kolesu (ko se vozimo ali ko miruje v kotu - napere vedno "delajo"). Zato je smiselno pri tej povezavi naše moči na cesto uporabiti le preizkušene najboljše zadeve. Veliko "top" proizvajalcev tu vidi prihranek in dajo cenejše, ki kasneje pomenijo težave.
Sam prisegam na SAPIM  - njihove Cx Ray veljajo za najbolj trdožive in najbolj aerodinamične napere na trgu. Menda so čez lužo še boljše WHEELSMITH. A teh se pri nas ne da dobiti.

Nabava naper je riziko - le majhna napaka v izračunih dimenzij komponent in lahko si ob malo premoženje. Saj morajo biti točne dolžine (+-1mm). Predolge se še nekako da zgoljufati - prekratke pomenijo, da vso silo nosi nipel, ki ni konstruiran za to delo!!!!

Dolžina naper je odvisna od dimenzij "flančen" na pestu, geometrije pesta, premera obroča, načina vpetja, načina pletenja. Prostora za napake NI!

Kdor želi preveriti če ima njegov "wheelset" prave dolžine naper naj samo pogleda v obroč na nipel - napera mora biti vsaj do vrha "glavice". Če je pregoboko v luknji nipla pomeni da set ni vredu sestavljen.


5gramski etalon za preverjanje točnosti tehtnice

Medeninasti SAPIM nipli. 10 niplov dolžine 12mm tehta 9gramov

Aluminijasti nipli SAPIM Polyax. 10 niplov dolžine 14mm tehta 3,5grama.


Ko seštevamo težo niplov in prekritje lukenj na koncu znese lepo številko.

WHEELSET 24/28 naper medeninasti nipli in pokritje z trakom
nipli: 47g
trak: 35g (tudi do 50gramov)
skupaj: 82g

WHEELSET 24/28 naper aluminijasti nipli in pokritje z Veloplug čepki
nipli: 18,5g
VELOPLUG čepki: 24g
skupaj: 42,5g

 Razlika skoraj za eno lahko zračnico (40gramov!).

Torej dodana teža na obroč zaradi pokritja in niplov je lahko tudi za težo zračnnice (100g). Kar se pa že občuti.

Še set z prekritjem KEVLAR/KARBON  - KLIK! - lažje z danimi komponentami ne gre

LP
Gregor


Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

ČIŠČENJE KOLESA

Zimsko obdobje je za kolesarje najtežji del sezone. Dnevi so kratki, vremenski pogoji niso prijazni in potrebno je obleči vso "zaščitno kramo" pred mrazom in vetrom. Cestna podjetja posipajoo cestne površine z agresivnimi kemikalijami. Tako je potrebno kolo pravilno vzdrževati, da nam služi kot mora. Pred mazanjem vseh vitalnih delov je potrebno odstraniti vso umazanijo. Še posebaj iz gibljivih delov (veriga, zobniki, pedala, okolica ležajev, pletenice itd...). In ni lepšega kot se na sončen nedeljski dan zapeljati z bleščečim konjičkom med nedeljskimi sprehajalci, da pokažemo "ko ima". Čisto kolo je funkcionalno kolo in odraža odnos lastnika do kolesarjenja. Sicer gredo nekateri že v ekstreme ampak pustimo to. Moramo pa vedeti katera čistila so primerna za čiščenje. Ker je kolesarstvo tudi zgled za ekološko ozaveščanje ne uporabljamo vseh zadev katere so uporabljali naši predhodniki (bencin, nafto, razna agresivna topila, itd). Tudi materiali na kolesars

OBROČI / WHEELSETI 1.del

Obroč (feltne) so mogoče najpomembnejša komponenta na dirkalnem kolesu. ZAKAJ? -so zadnji člen pri prenosu moči na podlago (cesto) -prenašajo velike obremenitve -so gibajoča masa Kako torej izbrati najboljši obroč za naše potrebe? -vedeti moramo koliko smo pripravljeni odšteti zanje (100-5000EUR) -za kaj jih potrebujemo (vzponi, ravninske dirke, kriterij, vsakdanja vožnja...) -kakšen tip voznika smo (moč, teža, eksplozivnost,...) -okolje v katerem jih bomo vozili (vetrovna pokrajina, slabe ceste,...) V grobem se oborči delijo na poltubular (clincher) in tubular. Poltubular je najbolj razširjen zaradi lažjega in cenejšega vzdrževanja (ni problema zamenjati zračnico) Tubular se uporablaj bolj v dirkalnem svetu. V vseh pogledih se taki oborči bolje obnašajo kot poltubular. So pa dražji in bolj zahtevni za vzdrževanje (višja cena tubularjev in obvladovanje ročnih spretnosti pri montaži/limanju tubularja na obroč). Prerez clincher in tubular. Sile, ki deluj

KAVITEC 4.2AC

Aero deep V - 42mm alu/clincher Handbuilt and tensioned at highest standards in industry Aero spokes - 20 front (radial) - 24 rear (2x cross ) Hubs with excellent geometry for great stiffness - 6 bearings Weight (wheelset) - cca 1790-1840g No weight limit KAVITEC 4.2 AC - aluminij poltubular set obročnikov na voljo v trgovini ŠPICA ŠPORT Kamnik Nekoliko težji set obročnikov, ki ga odlikuje dobra aerodinamika (obroč višine 42mm- ploščate profilirane napere), izredna togost, dobra vodljivost v zavojih in seveda izgled visokoprofilnih obročev. Vsi seti obročnikov so sestavljeni v Špici Šport zato je včasih dobrodošlo prednaročilo oz. se pozanimati, če je izdelek na voljo. Nekaj detaljnih slik komponent obročnikov KAVITEC 4.2AC: Razstavljeni pesti seta obročnikov KAVITEC 4.2AC. Pesta imajo dobro geometrijo (še posebaj zadnje) kar omogoča izgradnjo togega in trajnega "wheelseta". Zasnova pest je "klasična".  Podobne zas