Preskoči na glavno vsebino

Vpliv TEŽE komponent

Ko "potežkamo" neko lahko kolo in nam tehtnica prikaže nizke številke imamo dober občutek - to bo pa letelo v klance! si mislimo

Pa je res tako? Ali ima večji vpliv naša "glava", ki ve da imamo pod seboj dirkalnik izdelan iz najnovejših materialov ter po najnovejši tehnologiji - tudi cena ni bila nizka. To vse skupaj nam vlije kar nekaj samozavesti in motivacije

Teža komponent ter seveda okvirja dirkalnika ima lahko različne vplive pri občutkih med vožnjo.

Kaj bomo občutili, ko naš dirkalnik nadgradimo z lažjimi "bidonahalterji, lažjo krmilno oporo ali lahkim "wheelsetom"?

Na kolesu imamo gibajočo (dinamično) maso komponent ter mirujočo (statično).

Statična masa je mrtva masa (teža) in njen vpliv na samo vožnjo je zelo majhen - ima pa vpliv na težišče kolesa , ki mora biti čim nižje.
Dinamična masa je masa komponent, ki jo dejansko občutimo - tu ima vpliv že razlika 100g glede na prejšnjo komponento.

Spodnja slika prikazuje vpliv mase komponent na naše občutke med vožnjo

RDEČA - zelo občutno
ORANŽNA -  občutno
ZELENA - zelo malo občutno

KLIK! na sliko za povečavo


Vidno je , da ima najbolj oddaljena masa od središča vrtenja največji vpliv. Večja ko je oddaljenost bolj bo zaznati male spremembe v masi.

 Na cestni dirkalnik spadajo v to kategorijo predvsem pnevmatike, nipli, obroč wheelseta, napere.
Pri znižanju teh mas zaznamo boljšo "odzivnost"  oz lažje pospešimo do določene hitrosti.
 To velja za dinamično vožnjo - kriteriji, skoki v klance.    Za tempo vožnje  (netehnični kronometri) pa se masa ne pozna kaj dosti. Mogoče je celo bolje, da imamo tu komponente težje saj nas sunki vetra manj zaustavljajo (prednost težjih in večjih tekmovalcev pred lažjimi ki so bolj dovzetni za veter).


Najboljšo vožnjo nudijo tubular pnevmatike. Teža tubularja Continental Sprinter je cca 290g; teža poltubular plašča Continental Force je cca 200g + zračnica 80g. Obroči za tubular pnevmatike so pa vsi lažji glede na poltubular.  Karbonska vlakna omogočajo izdelavo zelo togih aerodinamičnih in obenem lahkih obročev. So pa cene višje!


Teža obroča + teža niplov + teža prekritja lukenj (pri poltubular izvedbi)



Masivna gonilka Shimano 105 in težka pedala LOOK Keo Classic

Pedala in z njimi "šprintarice" so prav tako oddaljeni od središča vrtenja- teža "šprintaric" ni zanemarljiva.

Teža same gonilke zna biti prav tako zaznavna zaradi velike gostote materiala celotne ročice.
Tu je lep opis primerjave med težko in novejšio izredno lahko gonilko CIAMILLO KLIK!







Kaj pa pesta "wheelseta"? Ker so skoraj v središču vrtilne osi imajo minimalen vpliv - toda ker večina gleda samo na celotno težo "wheelseta" imajo vpliv - vpliv na "psiho".


Več ležajev kot standardno pesto in geometrija ki nudi bolj tog obročnik kot klasična geometrija - toda potrebno je vzeti v zakup višjo težo ki pa je skoraj v centru vrtišča in nima nekega vpliva na samo vožnjo


Zelo lahko pesto za MTB sceno - kdor lovi čimnižjo težo



Tu je govora le o masi komponent - ker pa nam masa brez vzdržljivosti , togosti  in funkcionalnosti ne pomaga kaj dosti je potrebno vzeti nek kompromis. Ta velja za vsakega posamznika posebaj - niso enake komponente idealne za nekega 85kg šprinterja  ali 60kg "hribolazca".







 Komponente, ki mirujejo  (oprema, krmilo, krmilna opora, okriv, sedež, sedežna opora....) je bolje vzeti malo težje, če na račun tega pridobimo na togosti in vzdržljivosti.

Tudi pri pestih velja enako - vendar kdor lovi grame bo pač vzel pesta z manjšimi ležaji, tanjšo osovino, itd ki nudi slabše vozne lastnosti. Pri tekmovalcih pa bolj štejevzdržljivost in predvsem togost komponent.






 Če malo pogledamo PRO sceno in kako imajo sestavljene sedanje dirkalnike nam je hitro jasno kje je teža pomembna (skoraj vsako kolo je pod UCI težo 6,8kg in za to si lahko privoščijo težje in močnejše komponente da dosežejo dovoljeno težo).

Za zaključek - omenjam besedo OBČUTEK in ne hitrejši!
Koliko je realnost daleč od naših občutkov? ... to je  težko izmeriti saj naš svet ni laboratorij.
Je pa življenje samo eno in zakaj bi se mučili na neprimerni opremi če lahko uživamo na vrhunski :)

LP
Gregor






Komentarji

Objavite komentar

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

ČIŠČENJE KOLESA

Zimsko obdobje je za kolesarje najtežji del sezone. Dnevi so kratki, vremenski pogoji niso prijazni in potrebno je obleči vso "zaščitno kramo" pred mrazom in vetrom. Cestna podjetja posipajoo cestne površine z agresivnimi kemikalijami. Tako je potrebno kolo pravilno vzdrževati, da nam služi kot mora. Pred mazanjem vseh vitalnih delov je potrebno odstraniti vso umazanijo. Še posebaj iz gibljivih delov (veriga, zobniki, pedala, okolica ležajev, pletenice itd...). In ni lepšega kot se na sončen nedeljski dan zapeljati z bleščečim konjičkom med nedeljskimi sprehajalci, da pokažemo "ko ima". Čisto kolo je funkcionalno kolo in odraža odnos lastnika do kolesarjenja. Sicer gredo nekateri že v ekstreme ampak pustimo to. Moramo pa vedeti katera čistila so primerna za čiščenje. Ker je kolesarstvo tudi zgled za ekološko ozaveščanje ne uporabljamo vseh zadev katere so uporabljali naši predhodniki (bencin, nafto, razna agresivna topila, itd). Tudi materiali na kolesars...

KAVITEC 4.2AC

Aero deep V - 42mm alu/clincher Handbuilt and tensioned at highest standards in industry Aero spokes - 20 front (radial) - 24 rear (2x cross ) Hubs with excellent geometry for great stiffness - 6 bearings Weight (wheelset) - cca 1790-1840g No weight limit KAVITEC 4.2 AC - aluminij poltubular set obročnikov na voljo v trgovini ŠPICA ŠPORT Kamnik Nekoliko težji set obročnikov, ki ga odlikuje dobra aerodinamika (obroč višine 42mm- ploščate profilirane napere), izredna togost, dobra vodljivost v zavojih in seveda izgled visokoprofilnih obročev. Vsi seti obročnikov so sestavljeni v Špici Šport zato je včasih dobrodošlo prednaročilo oz. se pozanimati, če je izdelek na voljo. Nekaj detaljnih slik komponent obročnikov KAVITEC 4.2AC: Razstavljeni pesti seta obročnikov KAVITEC 4.2AC. Pesta imajo dobro geometrijo (še posebaj zadnje) kar omogoča izgradnjo togega in trajnega "wheelseta". Zasnova pest je "klasična".  Podobne zas...

Trend širokih cestnih obročev in pnevmatik

ŠIRŠE / DEBELEJŠE = HITREJE / UDOBNEJE? Zgoraj napisana "enačba" se nanaša predvsem na cestne poltubular (klinčer) obroče. Sedaj večina pomembnejših proizvajalcev že ponuje široke oz debelejše obroče kot pred leti. Zakaj? - boljša aerodinamika - manj občutljivi na bočni veter - večji volumen pnevmatike - udobnejša vožnja - nižji kotalni upor pnevmatik Pnevmatika širine 23mm nameščena na obroču širine 27mm - iz vidika aerodinamike oboje skupaj deluje kot celota in turbulenc je malo Boljša aerodinamika - širši obroč višine 40mm je lahko bolj aerodimaničen kot starejši ožji višine 60mm Bolj okrogle oblike se stabilneje obnašajo v vetrovnih razemrah - zato so tudi obroči debelejše oblike stabilnejši v vetru HED in AmericanClassic sta bila med prvimi, ki sta za cestno "sceno" ponudila široke obroče. To pomeni zunanjo širino nad 21mm. Sledil je ZIPP, Bontrager in še mnogi. V 2016 končno tudi Mavic, Campagnolo (Fulcrum) in Shimano. ...